Mellan 2004 och 2012 låg publiksnittet i SHL stabilt över 6000 åskådare per match. Men de senaste åren har det sjunkit och under den gångna säsongen nådde ligan sin sämsta notering sedan säsongen 2002/2003.
– Vi behöver fylla på med nya besökare och det är en utmaning att komma ut till den nya generationen, sa SHL:s vd Jörgen Lindgren till SVT i mars.
Han var även inne på utmaningen de ställs inför då allt fler följer matcherna via skärmen hemma i soffan.
– Att behålla publiken vi har är jätteviktig för oss, vi behöver fylla på med nya besökare och det är en utmaning att komma ut till den nya generationen. Hur ska vi tilltala den? Det kanske är med en bra tv-sändning.
Klasens oro för SHL
I Schweiz sitter den förre SHL-stjärnan Linus Klasen, just nu poängkung i Lugano och följer med i utvecklingen. Han uttrycker en oro för svensk hockey som publiksport och uppmanar SHL att göra som de gör i Schweiz, där matcherna är mer festliga.
– Tv är för bra i Sverige och då väljer folk att stanna hemma och jag förstår det. Här nere är det mer fokus på helgerna och vi spelar matcher fredag och lördag. Nu är det ganska tråkigt på matcherna hemma, här nere får publiken ta några öl eller ett glas skumpa och man sköter sig ändå och det blir då en helt annan stämning. Matcherna hemma måste bli mer som ett event. Sen börjar dom lite senare här också. Vi har alltid en hemmamatch fredag eller lördag och folk går dit och umgås, säger han till Hockeynews.
MISSA INGET: Få senaste nytt om ditt favoritlag i SHL – direkt i Messenger.